تحقیقات امیدوار کننده در زمینه ی متابولیت ها برای مقابله با چاقی و دیابت نوع 2

10 مه 2021- تحقیقات نشان داده است که بافت چربی و بافت عضلانی با دریافت سیگنالهایی می توانند میزان سوزاندن چربی را افزایش دهند، کشف این سیگنالها می تواند راه را برای درمان های جدید برای محافظت در برابر چاقی و دیابت نوع 2 هموار کنند.

این مطالعه که در Nature Communications منتشر شده است، به بررسی چگونگی سوزاندن چربی توسط بدن و نحوه ارسال پیام از سوی انواع سلولهای چربی به اعضای دیگر بدن و مکالمه با اندامهای دیگر پرداخته است.این پیام ها به صورت مولکول های کوچکی به نام متابولیت آزاد می شوند و محققان دریافته اند که افزایش سطح این متابولیت ها منجر به کاهش وزن می شود.

دکتر Lee Roberts، دانشیار دانشگاه لیدز که در این مطالعه شرکت داشت، گفت: اگرچه این تحقیقات در مراحل اولیه است، اما کشف نحوه ارتباط سیگنال های متابولیتی با بافت چربی و بافت عضلانی برای افزایش چربی سوزی ممکن است اساس روشهای درمانی جدید برای چاقی و پیشگیری از دیابت نوع 2 باشد.

بافت چربی، در سه نوع مختلف در بدن ما وجود دارد: سفید، قهوه ای و بژ، که هر یک عملکرد مشخصی دارند. سلول های بافت چربی سفید، انرژی را به عنوان چربی ذخیره می کنند، در حالی که سلول های چربی قهوه ای با تبدیل انرژی شیمیایی موجود در چربی به گرما(سوزاندن چربی) بدن ما را گرم می کنند. چربی بژ می تواند مانند هر دو نوع سلول چربی یعنی چربی سفید و چربی قهوه ای رفتار کند.

محققان در این مطالعه با بررسی سلولهای چربی قهوه ای و بژ دریافتند كه متابولیتهای آزاد شده از این سلولها می توانند به بافت چربی و بافت عضلانی پیام دهند و به آنها بگویند كه میزان سوزاندن چربیها را افزایش دهند. محققان دریافتند که با افزایش سطح این متابولیت ها در موش های چاق و دیابتی، وزن و سطح قند خون این حیوانات بهبود می یابد.

در استراتژی دولت انگلیس برای مقابله با چاقی در سال 2020، وزارت بهداشت و مراقبت های اجتماعی (DHSC) اعلام کرد که وزن حدود دو سوم از بزرگسالان در انگلیس از وزن سالم بالاتر است و نیمی از این تعداد، چاق هستند.

امید است که این تحقیقات منجر به مطالعاتی در مورد تأثیرات این متابولیتها در افراد و اجرای روشهای درمانی جدید برای کاهش وزن و همچنین کشف روشهای جایگزین برای جلوگیری از بیماریهای مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 شود.

آنا موریس، دستیار مدیر تحقیقات در دیابت انگلیس، گفت: ما با دیدن نتایج تحقیقات ابتکاری دکتر رابرت، که امیدواریم راهگشای روشهای جدید برای پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 باشد، بسیار هیجان زده شدیم. با افزایش تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 ، ما می خواهیم راه های ابتکاری جدیدی را برای درمان این بیماری کشف کنیم.

منبع:

https://www.nursinginpractice.com/clinical/diabetes/research-gives-obesity-and-type-2-diabetes-hope/